Azi ne
ocupăm de mitul conform căruia medicina este mai mult o știință decît
o afacere, că are ca scop vindecarea ta și nu banii din buzunarul
tău.
În
ultimul secol omenirea a evoluat foarte mult și nivelul de trai a
crescut semnificativ astfel încît calitatea vieții a crescut. Prin
urmare foarte mulți oameni își permit un adăpost, încălzire în
perioadele reci, se spală mai des, au posibilitatea unei alimentații mai bogate și mai
diversificate. Toate acestea au condus la creșterea duratei medii de
viață, o creștere naturală datorită îmbunătățirii condițiilor
generale de trai.
Argumentul
de mai sus apare foarte des folosit în marketingul medical ca fiind
consecința evoluției medicinei. Ceea ce este total fals. Este de
ajuns să privim statisticile și să le comparăm cu perioade
anterioare. Niciodată în istorie nu a existat un procent atît de mare
de boli cronice (cancer, boli de inimă, diabet) care omoară lent.
Niciodată în istorie statul nu a subvenționat masiv tratamente pentru
aceste boli. Prin urmare, cu cît mai lentă în timp este moartea
pacientului, cu atît mai profitabilă este. Nu contează capacitatea
acestuia de a munci și produce valoare adaugată pentru că statul
plătește, și plătește bine. Iată deci un exemplu clasic prin care
intervenționismul statului distorsionează piața.
Ca orice
relație comercială, relația dintre prestatorul și beneficiarul de
servicii medicale are la baza un preț. Ca în orice alt domeniu, și în
cazul serviciilor medicale cumpărătorul trebuie să se informeze și să
cunoască cît mai bine ce vrea să cumpere. Interesul său este să
cumpere ceea ce are nevoie și să fie de o calitate cît mai bună.
Vînzătorul are interesul de a maximiza profitul.
Dar cum
ajung oamenii să devină clienți? Cum reușesc să-și 'strice' sănătatea
astfel încît ajung surse de profit? Aici avem două fronturi:
strategia de business medical și ignoranța clientului.
Voi începe cu ignoranța de care dă dovadă clientul potențial pentru că
aceasta este sursa principală de profit. Într-o lume în care
informația poate fi la îndemîna oricui cu puțin efort și interes,
foarte mulți refuză să se informeze, refuză să gîndească. Sau dacă o
fac într-un mod superficial ajung să consume exact informațiile
publicitare care există în media. Astfel ajung să creadă foarte multe
povești de marketing. De exemplu că meritul vaccinurilor aplicate încă din primele ore de viață au ca scop prelungirea vieții și
imunizarea față de anumite afecțiuni. Uită însă că omenirea a evoluat
milioane de ani în mod natural și s-a înmulțit de ordinul miliardelor
fără 'ajutor' medical, că tot acest proces de evoluție și adaptare
este principalul factor generator al imunității umane. Și prin urmare
reușesc să-și transforme copii încă din primii ani de viață în
clienți ai industriei farma. Dacă nu aveți mintea destul de flexibilă
pentru a digera exemplul de mai sus, vă fac o paralelă. Dacă
sistemul imunitar nu este eficient și trebuie 'ajutat și upgradat',
atunci înseamnă că și alte sisteme ale corpului uman pot suferi îmbunătățiri; optați
deci pentru amputarea chirurgicală a ligamentelor genunchiului și înlocuirea lor cu un nou mecanism metalic, mult mai rezistent decit
cel inițial, natural. :))
Pe de
altă parte strategia de marketing medical este foarte bine pusă la
punct avînd în vedere profiturile uriașe. Aici există o coordonare
perfectă între diversele ramuri ale medicinei, de la nutriție și pînă
la oncologie. Ca în orice proces de promovare, nu toate informațiile și rezultatele miraculoase sînt adevărate. De obicei se merge pe
medii și nimeni nu îți poate garanta în mod real că un tratament va da
aceleași rezultate aplicat în cazul tău.
Principial
vorbind, dacă tu în calitate de client refuzi sau ignori să te
informezi, nimeni altcineva nu o va face în locul tău. Rolul
furnizorilor de servici medicale și al industriei farma este de a
acoperi cererea existentă în piață și de a face profit. Exact ca
orice altă afacere, fără a avea nimic imoral în toata activitatea
lor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu