… ai
o proprietate imobiliară și o ai închiriată. Chiriașul vine și îți
propune o reducere de chirie.
Indiferent
de tipul de proprietate imobiliară, nu contează că este rezidențială sau
comercială. Ceea ce contează este că există o piață pentru acel tip
de prorpietate iar prețurile sînt în continuă mișcare. Primul lucru
care ar trebui să-l faci este să încerci să ai o imagine cît mai fidelă a
pieței. Și asta e în avantajul tău pentru că te ajută să măsori
vandabilitatea folosinței acelei proprietăți.
Propunerea
chiriașului fie se bazează pe evoluția prețului pieței, fie
veniturile lui au mai scăzut și vrea să-și mai reducă costurile.
Oricare ar fi motivul, propunerea chiriașului nu trebuie respinsă din
start cu gîndul că 'lasă mă, că pînă își găsește altceva convenabil
tot mai stă o lună sau două, tot mai încasez ceva'. După ce pierzi
clientul cu care ai o relație comercială de o anumită durată îți va
fi foarte greu să găsești un altul în scurt timp. De obicei trec
cîteva luni bune pînă găsești un client nou, iar prețul va fi cu
siguranță prețul pieței. De asemenea nu trebuiesc ignorate nici
posibilele costuri pe care ai putea să le suporți în eventualitatea
unor amenajări interioare al proprietății tale pentru a fi mai
atractivă. Sau poate că spațiul comercial pe care îl deții a fost
adaptat/ compartimentat pentru un anumit tip de business, iar acum
trebuie să demontezi toate acele adaptări. La acestea se poate adăuga și comisionul unei agenții imobiliare.
Dacă
prețul cerut de tine este prețul real al pieței atunci nu ai de ce
să te temi. Poți să faci reduceri doar pentru plata în avans a
chiriei pe mai multe luni. Dacă chiriașul renunță, vei găsi imediat
altul. Dacă prețul cerut de tine este mai mare decît oferă piața – și acesta este cazul celor mai multe schimbări de chiriași – atunci
riști să pierzi mult mai mult pe termen mediu.
Am
scris acest articol pentru că am observat că în mentalitatea
romanească negocierea nu prea există și e vazută mai mult ca pe o
cedare decît ca pe ceva normal, indiferent de tipul de proprietate
imobiliară. Acesta este motivul principal care a dus la creșterea perioadei de absorpție pe piața chiriilor, iar ca rezultat direct vedem spații comerciale care stau goale luni de zile și locuințe scoase la închiriat care își găsesc clienții destul de greu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu