Pagini

joi, 7 februarie 2013

Start-up

Acest articol poate fi un ghidaj pentru cei care vor să investească într-o afacere.

În domeniul producției/ vînzării bunurilor nu aveți șanse de reușită prea mari dacă doar copiați ceva existent. 
În primul rînd nu puteți concura cu afacerile mari prezente în piață pentru simplul motiv că nu puteți să vă duceți atît de jos cu costurile fixe unitare și ca atare veți obține un preț mai mare. Dar este loc destul pentru domeniile de nișă. De exemplu nu poți să produci și să vinzi înghețata pe care o găsești la supermarket, dar poți să-ți construiești un mic atelier care produce înghetată cu ingrediente naturale și pe care o vinde în cîteva restaurante centrale. Diferența principală între o producție de masă și cea de nișă este calitatea. În timp îți poți fideliza o clientelă constantă și poți crește destul de mult.

Diferența între o producție mare și una de nișă:
 

În al doilea rînd, dacă copiezi o afacere mică existentă și nu ai experiență, în mod sigur nu vei reuși să faci treaba la fel de bine ca cel cu care concurezi. Dar dacă piață căreia te adresezi este diferită atunci ai mari șanse de reusită. De exemplu acum vreo 10 ani în București nu prea existau ceainării. Cineva care a văzut cum funcționează o asemenea afacere în Praga a copiat-o și a pus-o pe picioare în Romania. Și a avut succes. Un alt exemplu a ceea ce se poate face: vara trecută în Berlin a fost foarte apreciat iaurtul înghețat cu diverse topinguri. Tot o afacere de nișă. Pînă acum nu am vazut așa ceva în Romania. Sau îți poți face o afacere care vinde dulciuri/ sucuri dulci de calitate și care folosește ca îndulcitor stevia în loc de zahăr. Este un îndulucitor sud-american recent admis pe piața din UE. Ideea este că poți copia și adpta cu succes o afacere care merge bine în alte comunități. 

În domeniul serviciilor lucrurile sînt puțin diferite. Aici cel mai mult contează să fii foarte bun în ceea ce faci. 

Dacă plănuiești să începi o afacere, gîndește-te în primul rînd la ce avantaj competitiv durabil ai tu în comparație cu ceea ce există în piață. Fie ca e vorba de un produs nișă, un concept sau design, ești mult mai aproape de succes dacă ești conștient de ceea ce aduci nou în piață și exploatezi acest lucru. În cele mai multe cazuri, nu este suficient să fii doar un bun specialist pe un anumit domeniu în care vrei să vinzi. Mai ai nevoie să știi cum să administrezi, să-ți găsești oamenii potriviți care să lucreze pentru tine, să delegi și să motivezi. De asemenea nu trebuie să fii străin nici de latura financiară.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu