Pagini

luni, 25 februarie 2013

Ce faci dacă … (I)

… ai o proprietate imobiliară și o ai închiriată. Chiriașul vine și îți propune o reducere de chirie.
Indiferent de tipul de proprietate imobiliară, nu contează că este rezidențială sau comercială. Ceea ce contează este că există o piață pentru acel tip de prorpietate iar prețurile sînt în continuă mișcare. Primul lucru care ar trebui să-l faci este să încerci să ai o imagine cît mai fidelă a pieței. Și asta e în avantajul tău pentru că te ajută să măsori vandabilitatea folosinței acelei proprietăți.
Propunerea chiriașului fie se bazează pe evoluția prețului pieței, fie veniturile lui au mai scăzut și vrea să-și mai reducă costurile. Oricare ar fi motivul, propunerea chiriașului nu trebuie respinsă din start cu gîndul că 'lasă mă, că pînă își găsește altceva convenabil tot mai stă o lună sau două, tot mai încasez ceva'. După ce pierzi clientul cu care ai o relație comercială de o anumită durată îți va fi foarte greu să găsești un altul în scurt timp. De obicei trec cîteva luni bune pînă găsești un client nou, iar prețul va fi cu siguranță prețul pieței. De asemenea nu trebuiesc ignorate nici posibilele costuri pe care ai putea să le suporți în eventualitatea unor amenajări interioare al proprieții tale pentru a fi mai atractivă. Sau poate că spațiul comercial pe care îl deții a fost adaptat/ compartimentat pentru un anumit tip de business, iar acum trebuie să demontezi toate acele adaptări. La acestea se poate adăuga și comisionul unei agenții imobiliare.
Dacă prețul cerut de tine este prețul real al pieței atunci nu ai de ce să te temi. Poți să faci reduceri doar pentru plata în avans a chiriei pe mai multe luni. Dacă chiriașul renunță, vei găsi imediat altul. Dacă prețul cerut de tine este mai mare decît oferă piața – și acesta este cazul celor mai multe schimbări de chiriași – atunci riști să pierzi mult mai mult pe termen mediu.
Am scris acest articol pentru că am observat că în mentalitatea romanească negocierea nu prea există și e vazută mai mult ca pe o cedare decît ca pe ceva normal, indiferent de tipul de proprietate imobiliară. Acesta este motivul principal care a dus la creșterea perioadei de absorpție pe piața chiriilor, iar ca rezultat direct vedem spații comerciale care stau goale luni de zile și locuințe scoase la închiriat care își găsesc clienții destul de greu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu