Pagini

marți, 18 iunie 2013

Dărîmarea de mituri - ep VIII

Azi ne ocupăm de mitul conform căruia medicina este mai mult o știință decît o afacere, că are ca scop vindecarea ta și nu banii din buzunarul tău.
În ultimul secol omenirea a evoluat foarte mult și nivelul de trai a crescut semnificativ astfel încît calitatea vieții a crescut. Prin urmare foarte mulți oameni își permit un adăpost, încălzire în perioadele reci, se spală mai des, au posibilitatea unei alimentații mai bogate și mai diversificate. Toate acestea au condus la creșterea duratei medii de viață, o creștere naturală datorită îmbunătățirii condițiilor generale de trai.
Argumentul de mai sus apare foarte des folosit în marketingul medical ca fiind consecința evoluției medicinei. Ceea ce este total fals. Este de ajuns să privim statisticile și să le comparăm cu perioade anterioare. Niciodată în istorie nu a existat un procent atît de mare de boli cronice (cancer, boli de inimă, diabet) care omoară lent. Niciodată în istorie statul nu a subvenționat masiv tratamente pentru aceste boli. Prin urmare, cu cît mai lentă în timp este moartea pacientului, cu atît mai profitabilă este. Nu contează capacitatea acestuia de a munci și produce valoare adaugată pentru că statul plătește, și plătește bine. Iată deci un exemplu clasic prin care intervenționismul statului distorsionează piața.
Ca orice relație comercială, relația dintre prestatorul și beneficiarul de servicii medicale are la baza un preț. Ca în orice alt domeniu, și în cazul serviciilor medicale cumpărătorul trebuie să se informeze și să cunoască cît mai bine ce vrea să cumpere. Interesul său este să cumpere ceea ce are nevoie și să fie de o calitate cît mai bună. Vînzătorul are interesul de a maximiza profitul.
Dar cum ajung oamenii să devină clienți? Cum reușesc să-și 'strice' sănătatea astfel încît ajung surse de profit? Aici avem două fronturi: strategia de business medical și ignoranța clientului.
Voi începe cu ignoranța de care dă dovadă clientul potențial pentru că aceasta este sursa principală de profit. Într-o lume în care informația poate fi la îndemîna oricui cu puțin efort și interes, foarte mulți refuză să se informeze, refuză să gîndească. Sau dacă o fac într-un mod superficial ajung să consume exact informațiile publicitare care există în media. Astfel ajung să creadă foarte multe povești de marketing. De exemplu că meritul vaccinurilor aplicate încă din primele ore de viață au ca scop prelungirea vieții și imunizarea față de anumite afecțiuni. Uită însă că omenirea a evoluat milioane de ani în mod natural și s-a înmulțit de ordinul miliardelor fără 'ajutor' medical, că tot acest proces de evoluție și adaptare este principalul factor generator al imunității umane. Și prin urmare reușesc să-și transforme copii încă din primii ani de viață în clienți ai industriei farma. Dacă nu aveți mintea destul de flexibilă pentru a digera exemplul de mai sus, vă fac o paralelă. Dacă sistemul imunitar nu este eficient și trebuie 'ajutat și upgradat', atunci înseamnă că și alte sisteme ale corpului uman pot suferi îmbunătățiri; optați deci pentru amputarea chirurgicală a ligamentelor genunchiului și înlocuirea lor cu un nou mecanism metalic, mult mai rezistent decit cel inițial, natural. :))
Pe de altă parte strategia de marketing medical este foarte bine pusă la punct avînd în vedere profiturile uriașe. Aici există o coordonare perfectă între diversele ramuri ale medicinei, de la nutriție și pînă la oncologie. Ca în orice proces de promovare, nu toate informațiile și rezultatele miraculoase sînt adevărate. De obicei se merge pe medii și nimeni nu îți poate garanta în mod real că un tratament va da aceleași rezultate aplicat în cazul tău. 
Principial vorbind, dacă tu în calitate de client refuzi sau ignori să te informezi, nimeni altcineva nu o va face în locul tău. Rolul furnizorilor de servici medicale și al industriei farma este de a acoperi cererea existentă în piață și de a face profit. Exact ca orice altă afacere, fără a avea nimic imoral în toata activitatea lor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu