Renume, imagine sau goodwill. Definește încrederea cumpărătorului
în calitatea produsului, capacitatea prestatorului sau în reputația
unei firme/ persoane și este esențial în ecuația profitului.
Desigur că dobîndirea prestigiului necesită timp și muncă de
calitate, dar se poate pierde mult mai repede. Riscul de a pierde din
clienți determină vînzătorul să adopte o anumită prudență în
activitatea sa.
Odată dobîndit, acest prestigiu este aducător de clienți noi și
implicit de profit. Aceasta poate însemna creșterea cifrei de
afaceri și/ sau a volumului de produse/ servicii vîndute.
Pentru afacerile care depind de o singură persoană (consultanți,
medici, juriști, …), creșterea prestigiului nu face altceva decît
să crească prețul perceput pentru servicii. Prudența însă îi
obligă pe aceștia să nu își mai asume absolut toate riscurile
profesionale pe care și le-au asumat în trecut. Pe de o parte asumarea acestor riscuri este
consumatoare de timp, iar pe de altă parte cristalizarea acestor
riscuri poate aduce prejudicii renumelui. De exemplu, un medic renumit
nu-și va pierde niciodată o noapte asistînd la o naștere naturală
în condițiile în care a doua zi are consultații programate care
îi aduc venituri importante. Timpul este mult mai prețios pentru
el, iar o cezariană durează poate cîteva ore și sînt elimintate
astfel toate posibilele riscuri pe care le-ar presupune o naștere
naturală. Prețul real pentru timpul consumat de o naștere naturală
poate fi prohibitiv; în plus, nimeni nu știe cît timp va consuma o
asemenea naștere. Un contabil renumit niciodată nu își va asuma
riscul unor artificii contabile care ar putea să-i știrbească
reputația, chiar dacă acele tratamente contabile există în
practică ca soluții alternative, sînt discutabile într-o anumită
măsură sau sînt practicate de alți contabili care nu au încă un
renume.
Ceea ce vreau să spun este că atunci cînd ne alegem un furnizor
pentru serviciile de care avem nevoie trebuie să ținem seama de
toate aceste informații. Un profesionist renumit niciodată nu va
alege acele soluții care îl obligă să-și asume riscuri care
depășesc un anumit nivel considerat de el a fi sigur pentru
prezervarea reputației. Un profesionist în devenire însă își va
asuma cu placere aceste riscuri deoarece pentru el timpul are un preț
mai scăzut și este doritor de a căpăta cît mai multe
recomandări. În fond, același job poate fi îndeplinit cu succes
și de un profesionist atestat, și de unul în devenire. Cel mai
mult contează ceea ce vrea clientul: mai multă siguranță (care
costă suplimentar) și nu necesită o asimetrie informatională
redusă sau mai multă flexibilitate în abordare, care presupune și
o oarecare implicare a clientului.
Aici depinde de timpul pe care clientul îl are la dispoziție.
Pentru chestiunile importante, deci cele pe care le stăpîniți
într-o oarecare măsură, mult mai multe beneficii veți avea dacă
alegeți un furnizor de servicii nu foarte renumit. Aveți
flexibilitate și conduceți lucrurile în direcția pe care o
doriți. Și în plus nu costă foarte mult.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu