Un instrument monetar care poate fi utilizat bine sau mai puțin
bine. Cert este că în lumea globalizată de azi sînt cîteva bănci
centrale mari care dau tonul în materie de politică monetară.
Practic, dobînda de politică monetară
(DPM) este reperul
principal pentru băncile comerciale în stabilirea prețului
banilor. Atît la depozite cît și la credite.
BNR-ul a fost/ este în materie de DPM în contra-timp cu ceea ce se
petrece în lume. Astăzi în cele mai multe țări din Europa, DPM
este unitară sau sub-unitară. În România este de 5%. Tot de
domeniul evidenței este că în România cursul de schimb este
controlat politic.
Prin urmare, consecințele acestui defazaj sînt negative și
afectează toată economia.
În piața banilor, existența unei dobînzi mari la depozite într-o
țară europeană este foarte atractivă pentru plasamente.
Plasamente care vin în valută. Protecția le este asigurată de
flotarea controlată practicată de bnr, adică riscul de a pierde
prin diferențe de curs este marginal. Altfel spus, o afacere bună
oferită gratuit capitalurilor externe. La marje nete de profit de
sub 10% așa cum lucreaza companiile străine este total inoportun să
investești banii în România în diverse activități comerciale,
de producție sau servicii, cînd poți să obții randamente chiar
mai bune prin asumarea unor riscuri aproape inexistente doar prin
plasarea banilor în depozite.
Băncile comerciale ar trebui să dea credite pentru a face profit.
După cum bine se știe, creditarea în România este blocată de
facto. Profitul băncilor comerciale a venit tocmai din titlurile de
stat, dobînzi plătite de guvern din taxe și impozite sau din împrumuturi de
la fmi.
Nu în ultimul rînd, dobînzile plătite de populație sau firme la rambursarea creditelor
cu dobîndă variabilă sînt influențate de DPM. Probabil creșterea
peste măsură a creditelor neperformante va aduce cu picioarele pe
pămînt decidenții din bnr.
În comercial, o DPM ridicată influențează negativ investițiile. Dobînda intră în calculul de cost, o dobîndă ridicată nefăcînd altceva decît să limiteze inițiativa privată doar la acele oportunități care oferă marje ridicate. Mai adăugați la costul final al produsului încă 24% taxă pe prostie și veți afla de ce piața românească nu oferă produse de calitate la prețuri rezonabile ca alte piețe, calitatea fiind astfel 'interzisă politic' prin acest mix total eronat de politici etatiste.
În comercial, o DPM ridicată influențează negativ investițiile. Dobînda intră în calculul de cost, o dobîndă ridicată nefăcînd altceva decît să limiteze inițiativa privată doar la acele oportunități care oferă marje ridicate. Mai adăugați la costul final al produsului încă 24% taxă pe prostie și veți afla de ce piața românească nu oferă produse de calitate la prețuri rezonabile ca alte piețe, calitatea fiind astfel 'interzisă politic' prin acest mix total eronat de politici etatiste.
Răspunsul
la întrebarea de ce nu există investiții străine în România
este simplu: nu pot exista pentru a produce și vinde în România sau la export
pentru că forța de muncă este destul de scumpă în comparație cu
alte țări (China) iar fiscalitatea este imensă în raport cu
potențialul economiei de a produce valoare adăugată. De exemplu, în
Elveția DPM este undeva în jurul lui 1%, tva-ul este de 2.5% la
alimente și 8% pentru restul produselor. Bani ieftini și
fiscalitate redusă, nivel de trai ridicat. Simplu, nu?
Șirul întrebărilor de la finalul articolului privitor la
independența bnr poate fi continuat cu încă cîteva: cui folosește
un nivel atît de ridicat al DPM? Dar dacă combinăm acest nivel cu
flotarea controlată a cursului de schimb, interesele cui le
reprezintă bnr?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu