Pagini

miercuri, 2 iunie 2010

Exercițiu de imaginație

Vă propun un model de ieșire din criză, un model idealist și care de la început nu-i dau prea mari șanse de a deveni realitate. Este doar un exercițiu de imaginație. Dar este un model care încearcă să rezolve problema datoriilor publice imense.

Ideea de la care am plecat este comparația statului cu o firmă. La ora actuală, bilanțul oricărui stat are active (clădiri, terenuri, parți sociale, banii din trezorerie, creanțe, ... ) și datorii publice. O evaluare a unui stat ar trebui să pornească de la elementele tangibile de activ prin prisma prețului pieței în perspectiva continuității activității; deci îl evaluăm ca pe o afacere oarecare. Datoriile sunt cele care sunt, iar o proiecție se poate face (doar există scadențe bine stabilite).

Nu trebuie să uităm însă și veniturile viitoare ale statului. Considerînd constituția ca un statut al comunității, o revizuire a acesteia aprobată prin referendum este necesară. Revizuirea ar urma să stabilească limitele maxime care pot fi impuse ca impozite, precum și tipurile de impozite și taxe. De asemenea, constituția va avea prevederi clare privind delimitarea proprietății publice de cea privată, precum și pachetul minim de servicii pe care statul trebuie să le ofere. Nivelul veniturilor colectate din impozite ar trebui corelat cu investițiile în folosul comunității. Cu cît aceste venituri sunt mai mici, cu atît statul are obligația să investească mai puțin, ținînd cont că trebuie să acorde și dividende.

Cu aceste modificări devenite realitate, ceea ce înseamnă stat poate fi evaluat la valoarea lui reală, care se divide la un număr de acțiuni. Astfel, cei care au creanțe asupra statului ar putea să primească acțiuni, iar diferența pozitivă de valoare ar putea fi vîndută pe piețele financiare și repartizată fiecărui membru al comunității sau fructificată în alt mod. În aceste condiții, tot ce înseamnă proprietate publică va rămîne guvernată și administrată de 'statutul' comunității - constituția, care ar trbui să prevadă și un grad maximal de îndatorare. Deținătorii de acțiuni statale vor primi dividende ca orice alți acționari și vor avea tot interesul ca acea comunitate să fie cît mai productivă, proprietatea publică a comunității urmînd a fi administrată de un consiliu de administrație alcătuit din reprezentanții celor care dețin pachete importante de acțiuni. Fără parlamentari, guvern sau alegeri de orice tip, fără granițe în momentul fuzionarii a două comunități (de fapt a administrației proprietății publice din cele două state). În acest model mare parte din serviciile publice actuale ar trebui să nu mai existe, la fel ca și mare parte din taxe.

Desigur că aici apare problema monopolului emisiunii de bani, care acum îl deține tot statul. O soluție ar putea fii aceea de a lega prin constituție emisiunea de bani noi de un indicator macroeconomic (asta în cazul în care toate raportările sunt centralizate electronic), sau pur și simplu prețurile pot fi exprimate în orice valută de circulație internațională (sau mai multe).

Probabil că sunt multe detalii la care nu m-am gîndit dar, în mare, aceasta ar putea fi o soluție la criza datoriilor publice. Ce ziceți, v-ar place să trăiți într-o astfel de comunitate?

5 comentarii:

  1. Si cand actiunile se vor concentra si un concern va cumpara pachetul majoritar, cetatenii sunt la cheremul actionarului majoritar, care poate schimba constitutia sa decida orice.

    Nu poate fi aprobata Constitutia prin referendum si proprietatea sa fie majoritar privata.

    Ar fi ca o firma in care salariatii stabilesc regulie jocului, statutul si patronii administreaza firma dupa criterile si indicatorii de performanta impusi de salariati.
    Atunci sunt adminstratori, nu mai sunt proprietari/patroni.

    Acum administratorii au un statut relativ, sunt supusi alegerilor la fiecare patru ani.
    Cu privatizarea statului s-ar pierde avantajul de a-i putea schimba.

    RăspundețiȘtergere
  2. "... Si cand actiunile se vor concentra si un concern va cumpara pachetul majoritar, cetatenii sunt la cheremul actionarului majoritar, care poate schimba constitutia sa decida orice."

    Asta ar fi un caz ideal pentru ca cine are atitia bani sa cumpere un stat, in mod sigur va administra proprietatea privata cit mai eficient. constitutia nu ar putea fi schimbata pentru ca pe baza prevederilor ei s-a stabilit valoarea de piata a statului, respectiv a actiunilor; tocmai aici e punctul central al intregului scenariu.

    Ar fi exact ca o externalizare a administrarii proprietatii publice de orice tip, plus ca se platesc datoriile publice.

    RăspundețiȘtergere
  3. Un bun exercitiu de imaginatie este si urmatorul articol despre reglementarea pietelor financiare...
    http://brokerbvb.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=63:qalba-neagraq-si-reglementarea-pietelor-financiare&catid=35:articole-membri

    RăspundețiȘtergere
  4. "cine are atitia bani sa cumpere un stat"
    Cei care au devastat o economie in 15 ani sunt capabili sa dea tara pe un comision.

    "in mod sigur va administra proprietatea privata cit mai eficient."
    Eficient pentru ei nu pentru noi.
    Interesele sunt divergente.
    Proprietatea privata poate fi adusa la faliment sau drenata spre anumiti beneficiari dispusi sa fie loiali.

    Imposibilitatea schimbarii conducerii o face aroganta si abuziva.

    Alegerea conductorilor de catre benficiarii masurilor administrative, are urmatoarele avantaje:
    - obliga puterea sa tina seama de intersele celor care i-a acordat puterea
    - riscul ca puterea sa se permanentizeze si sa scape de sub decizia beneficiarilor este mai mic.

    RăspundețiȘtergere
  5. @ Anonim

    despre reglementare am scris si eu anul trecut, dar din perspectiva reala, nu imaginara ... :-)

    http://scenariieconomice.blogspot.com/2009/04/reglementarea-principala-cauza-crizei.html

    RăspundețiȘtergere