Pagini

luni, 11 ianuarie 2010

ABC-ul supravieţuirii pentru firme

Bine v-am regăsit. Am început noul an ca de obicei, cu gânduri bune şi planuri, însă de când am revenit am avut parte numai de schimbări neaşteptate. De fapt problemele sunt vechi. Astăzi voi scrie despre posibilităţile care privesc tăierea costurilor într-o firmă şi prevenirea pierderilor, licite sau ilicite, dar care pot fi considerate constructive.

Ca o paranteză, ca orice susţinător al bugetului de stat (prin taxele plătite), mă aşteptam la o relaxare cât de mică a fiscalităţii care să apară în noul proiect de buget, şi asta fără să mai pun la socoteală reducerea cheltuielilor cu salariile bugetarilor...

Deci, ce putem să facem?

Măsuri licite care previn posibile pierderi:
- contracte cu clienţii foarte bine concepute, în care să fie prezente ca fidejusori persoanele fizice care reprezintă firmele partenere. Astfel, probabilitatea de înşelăciune se mai diminuează.
- rezoluţiuni de drept ale contractelor comerciale prin pacte comisorii (ştiu, sună ciudat, dar trebuie să vă informaţi).
- neacceptarea ca mijloace de plată a biletelor la ordin şi a cambiilor; în această perioadă se practică destul de mult plata parţială în avans (pentru comenzi consistente).
- scurtarea termenelor de încasare (pentru cine mai lucrează cu termene).
- calculul lunar al profitabilităţii şi ajustarea cheltuielilor cu personalul în funcţie de acest calcul (angajez sau concediez).
- dispar cheltuielile cu publicitatea.
- externalizez partea de hârţogăraie pe care statul mă obligă să o plătesc şi să i-o prezint sub o formă sau alta.
- renegociz chiria pentru punctul/le de lucru.
- realizarea unui scadenţar realist al obligaţiilor de plată către terţi; prioritizarea în funcţie de necesitate şi de condiţiile contractuale.
- în cazul în care am început să intru la apă, este necesară discuţia cu furnizorii pe baza unui plan, în care eu voi plăti la scadenţele stabilite de comun acord, iar ei vor contiuna să mă crediteze pentru un timp; ceva asemănător cu concordatul preventiv, dar în formă nelegalizată (pentru care ar mai trebui să inventez nişte bani), de comun acord. Înţelegere există suficientă, important este planul pe care să-l propunem partenerilor noştri.
- livrarea mărfurilor pe baza de aviz de expediţie; factura o scriu numai după ce primesc banii. Diminuez astfel TVA-ul pe care trebuie să-l achit statului.
- renegocierea comisioanelor bancare pentru POS-uri, în cazul în care am magazine deschise şi accept carduri la plată.

Măsuri "ilicite", care de fapt sunt destul de ... legale şi de practicate în Romania:
- reducerea impozitelor şi taxelor pe salarii prin angajarea cu program redus şi cu salarii minime pe economie.
- contabilizarea facturilor personale pe firmă; reduc astfel TVA-ul în anumite cazuri, dar orice cheltuială reprezintă şi o ieşiere de numerar.
- mulţi au cheltuieli nejustificabile pe baza unei facturi şi pentru care nu primesc facturi, şi ca atare soldul la casă mai trebuie scăzut din când în când. Aici se recomanda încheierea unui contract de administrare între firmă şi administrator, pentru care acesta primeşte scriptic o sumă frumuşică - practică valabilă în cazurile în care asociaţii sunt şi administratori.
- dacă am datorii la stat acumulate, o soluţie ar fi să suspend activitatea firmei, iar afacerea să o trec sub umbrela unei alte societăţi; la fel de bine pot să vând firma cu datorii (dar aici nu e gratis) unei persoane dispuse să o preia, persoană pe care o găsesc la rubrica anunţuri din ziar.

Desigur că lista poate continua, însă prefer să mă opresc aici.

Spor şi un an cât mai profitabil!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu